فصل ۳
جانشینهای تنبیه ..
دکتر جینیات :..تنبیه کارساز نیست زیرا موجب حواس پرتی میشود و سبب میگردد به جای اینکه از انجام کاری که کرده، پشیمان شود و درباره اصلاح عمل خود بیاندیشد، گرفتار انتقامهای خیالی میشود، به بیان دیگر با تنبیه کودک، عملاً آن را از روند درونی بسیار مهم مواجه با اعمال بدش محروم میکنیم. جانشینهای تنبیه :
1.. به راههای انجام موضوع که مفید باشد ،اشاره کنید .
2.. ناراحتیهای خود و زشت بودن شدید کار را بیان کنید.( بدون حمله به شخصیت)
۳ ..انتظارات خود را جز به جز توضیح دهید.
۴ ..به کودک نشان دهید چگونه میتواند خطای خود را جبران کند.
۵.. به کودک فرصت دهید .
۶..با موضوع برخورد فعال داشته باشید.
7.. بگذارید کودک پیامد رفتار خود را تجربه کند.
وقتی کدورتی میان ما پیش میآید مجبور نیستیم قوای خود را علیه همدیگر به حال آماده باش در آوریم و نگران این باشیم چه کسی پیروز خواهد شد و چه کسی شکست خواهد خورد .بلکه میتوان نیروی مان را صرف یافتن راهحلی کنیم که نیازهای هر دویی ما را بطور خاص در نظر داشته باشد .به کودکانمان بیاموزیم که نیازی نیست که قربانی یا دشمن ما باشند .ما آنان را به ابزاری مجهز میکنیم تا بتوانند در حل مشکلاتی که با آن مواجه هستند فعالانه شرکت داشته باشند .
زندگی جریان مداومیاز سازگاری و توافق هااست.
آنچه برای یک کودک مهم است این است که خود را قسمتی از راهحل بداند تا قسمتی از مشکل..
اولین کلید تغییر در کودک حس پذیرش است ..
دوست دار شما" لاله شجاعی" مدرس تربیت کودک
زیر نظر استاد صادق کریم پور
بازدید : 321
سه شنبه 26 آبان 1399 زمان : 21:40